Acum doi ani, a demarat implementarea reformei Serviciului Fiscal de Stat, iar în perioada ce a trecut de atunci, noi, agenţii economici, am avut ocazia să judecăm pe viu despre efectele acesteia. Anume la respectivul aspect aş vrea să mă refer în prezentul material.

În primul rând, aş vrea să menţionez noile oportunităţi ce au apărut ca urmare a implementării, în cadrul reformei, a unui șir de sisteme informaționale, printre care se numără: „Contul Unic de achitare a obligațiilor fiscale”, „Ghișeul Unic de Raportare Electronică”, „Darea de seamă unificată (forma IPC 18)”, dezvoltarea produsului informațional „e Cerere” etc. Astfel, nu doar SFS a trecut la un nou nivel de administrare, dar şi noi, agenţii economici, am obţinut posibilitatea de a economisi timp, bani şi efort. În genere, eu consider că în acest domeniu trebuie să se acţioneze şi în continuare, căci efectele pot fi numai benefice. Mai ales că nu putem rămâne în urma lumii civilizate care tot mai mult pune accentul pe tehnologiile informaţionale şi pe implementarea lor în diverse domenii de activitate, inclusiv în business.

În al doilea rând, aş vrea să menţionez că, la iniţiatva SFS, în această perioadă, a avut loc şi aprobarea pachetul legislativ ProBusiness, care prevede inclusiv stimularea mediului de afaceri, reducerea economiei tenebre, a evaziunii fiscale și a veniturilor nedeclarate. Pentru noi, agenţii economici ce muncim onest, aceste lucruri sunt foarte importante, deoarece au contribuit la îmbunătăţirea mediului concurenţial. Nu poţi concura cu cei care-şi tăinuiesc activităţile şi veniturile! În rezultat, are de suferit nu doar mediul de afaceri onest, ci şi bugetul ţării.

În al treilea rond, vorbind despre reforma SFS, nu pot trece cu vederea cu ceea ce ţine de controale. Consultând statistica publică a SFS, am aflat că numărul acestora, la fel ca şi valoarea amenzilor stabilite şi încasate, a crescut. Dar deoarece nu aş putea spune că a crescut presiunea Fiscului pe mediul de afaceri, în general, deduc că aceste controale îi vizează pe diverşi şmecheraşi care preferă să activeze în afara câmpului legal. Iar aceasta iarăşi nu poate decât să ne bucure pe noi, cei care activăm corect şi legal. 

Iarăşi, din statistica publică aflu că, urmare a eforturilor SFS, dar şi a reformei menţionate, au crescut veniturile colectate în Bugetul Public Naţional de către Serviciul Fiscal de Stat. Numai pe parcursul anului 2018, de către Serviciul Fiscal de Stat au fost acumulate la Bugetul public național impozite și taxe în sumă de 36,9 miliarde lei. În raport cu perioada similară a anului precedent s-a înregistrat o creștere cu 4,2 miliarde lei sau 12,8%. Totodată, în raport cu aceeași perioadă a anului 2016 creșterea a constituit 9,3 miliarde lei sau 33,7%. Aceasta încă o dată scoate în evidenţă reuşita reformei SFS.

Toate cele menţionate mai sus ne permit să concluzionăm că reforma SFS s-a dovedit una de real succes, iar în rezultat are de câştigat şi statul, dar şi contribuabilii oneşti.